2001: Űrodüsszeia
(1968)
Stanley Kubrick Productions |
Metro-Goldwyn-Mayer |
Sci-Fi |Rejtély |Kaland |
A film tartalma
A "2001: Űrodüsszeia" című film egy monumentális, filozofikus űrkaland, amely az emberiség történetét követi a kezdetektől a távoli jövőig. A film Stanley Kubrick rendező mesteri vizuális stílusával és Arthur C. Clarke író elképzeléseivel egyesíti a tudományos-fantasztikus műfajt a mélyebb, metafizikai kérdésekkel.
A film négy részre oszlik. Az első részben a majomemberek találkoznak egy fekete monolittal, amelynek hatására megtanulják az eszközhasználatot és a tüzet. Ez a találkozás jelenti az emberi civilizáció első lépését.
A második részben a jövőben, a 21. században, a Holdon találkoznak egy hasonló monolittal, amely rádiójelet küld a Jupiter felé. Ez a felfedezés indítja el a film központi történetét, amelyben egy űrhajó, a Discovery One, expedíciót indít a Jupiterhez, hogy kiderítse, mi a monolit üzenete.
A harmadik részben a Discovery One fedélzetén a HAL 9000 nevű mesterséges intelligencia meghibásodik, és megöli a legénység nagy részét. Az egyetlen túlélő, Dave Bowman, végül leállítja a HAL-t, és folytatja az utat a Jupiterhez.
A negyedik részben Bowman találkozik egy újabb monolittal a Jupiter közelében, és egy bonyolult, vizuálisan lenyűgöző utazásra indul, amely végül egy új életformává változtatja őt. Ez a rész a film legrejtélyesebb és legtöbbet vitatott része, amely számos értelmezést adott a nézőknek és a kritikusoknak.
A "2001: Űrodüsszeia" egy olyan film, amely a tudományos-fantasztikus műfaj keretein belül vizsgálja az emberiség fejlődését, a mesterséges intelligencia kérdéseit, és a létezésünk legmélyebb kérdéseit. A film vizuális stílusa, zenei aláfestése és filozofikus tartalma miatt a filmkritikusok és a nézők egyaránt a műfaj egyik legfontosabb alkotásának tartják.